نکات کلیدی در طراحی تراکت تبلیغاتی چه هستند ؟

طراحی تراکت

طراحی تراکت

با پیشرفت هر چه بیشتر علم و افزایش جمعیت ،شرکت ها و کارگاه های خدماتی و تولیدی بیشتری به وجود آمده و همه به دنبال تبلیغات در حیطه های بزرگتر هستند تا مشتریان بیشتری داشته باشند و برند آن شرکت معروف تر باشد .

امروزه حتی فروشگاه های کوچک نیز برای کار خود تبلیغ می کنند و می دانند که هزینه برای تبلیغ یعنی سرمایه گذاری کردن ؛بنابراین همه به دنبال راه هایی برای تبلیغ بیشتر هستند ؛تبلیغات انواع گوناگونی دارد مثل نصب بیلبورد ،چاپ تراکت ها ،بروشورها،کاتالوگ های رنگی ،انواع کارت ویزیت ها و حتی تبلیغ از طریق اینترنت ،که البته هر کدام از این تبلیغات کار خودش را انجام می دهد مثلا برای نوشته های کوتاه کارت ویزیت و  برای نوشته ها وهمچنین آوردن عکس محصولات از کاتالوگ استفاده می شود .

یکی از راه های کم خرج و موثر چاپ تراکت است که طرفداران زیادی دارد .در این نوع تبلیغ به راحتی می شود تعداد بالا یی از تبلیغ را با هزینه ی نسبتا کمی و همچنین با سرعت بالا تهیه کرد.

13 نکته ی کلیدی در طراحی یک تراکت – نکات طراحی و چاپ

در طراحی تراکت باید اصولی را رعایت کرد تا تاثیر گذارتر باشد .از مهمترین قسمت های تهیه ی تراکت ،طراحی آن است که باید زیبا ،دلنشین،جذاب و متناسب با نوشته ای که می خواهیم در آن بنویسیم باشد .تراکت باید به گونه ای باشد که حتی اگر در گوشه ای افتاده باشد شخص را برای دیدن و خواندن آن جذب کند تا بخواهد نوشته های آن را دنبال و مطالعه کند .افرادی هستند که در طراحی این نوع تبلیغات بسیار خبره و ماهر عمل می کنند و کسانی که می خواهند تراکت شان به نحو احسنت و با بازده بالا آماده شود،با آن ها تماس گرفته و کارشان را به طراحان خبره می سپارند تا از بازده بالای آن مطمئن شوند البته عده ای خود افرادی ریزبین و با دقت طراحی بالا هستند که خود شان ایده های زیبایی دارند و می توانند آن ها را به خوبی پیاده کنند .

امروزه مردم از تبلیغات تنوع و ایده های بسیار زیبا و دیدنی را انتظار دارند نه کار هایی تکراری و بسیار ساده را ؛کسی که می خواهد تراکت سفارش دهد باید مراقب باشد تا طرح هایی شبیه به رقبا نزند چون تکراری می شود بلکه به دنبال ایده های نو باشد تا موفق شود .تصاویر نقش مهمی را در تراکت ایفا می کند چرا که ابتدا تصاویر هستند که فرد را به خود جذب می کنند و خواننده را به برداشتن و دیدن تراکت جذب می کند و باعث ترغیب او به خواندن مطالب می شود .

پس هر چه تصاویر با کیفیت تر و متناسب با متن باشند بهتر است عده ای از طراحان برای زیبایی کار و متناسب بودن متن و عکس ها ،از محصولات و یا تصویری از خدمات آن شرکت را روی تراکت می زنند ،لازم به ذکر است که بگوییم حتما تصویر باید با نوشته ها و منظوری که داریم مرتبط باشد مثلا اگرتولیدات یخچال و فریزر و کولر را دارد نباید روی تراکت طرح گل و میوه بگذارد چون خواننده باید نصف مطلب را از عکس بتواند بگیرد و بداند در مورد چه چیزی دارد تبلیغ می شود پس بهتر است این شرکت نوعی از کولر ویا یخچال را در تراکت خود بزند نه گل و میوه و یا تصاویر دور از مطلب را .بعد از عکس و تصویر قسمت مهم دیگر تراکت ها تیتر آن هاست که باید خواننده را برای مطالعه ی بیشتر جذب کند مثلا برای تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و مو باید  به مشکلات بزرگ رایج پوست و مو متمر کز شویم،برای مثال این شرکت باید تیتری چون (آیا از موخوره و شکنندگی مو خسته شده اید چاره ی آن پیش ماست)و یا (آیا پوستی خشک و چروک دارید بهترین را هکار را از ما بخواهید )یا (با محصولات …..با ریزش مو خداحافظی کنید )

نکات طلایی در مورد طراحی بروشور تبلیغاتی

پس خواننده باید با دیدن تیتر تراکت از محتوی نوشته آگاه شود همانطور که تیتر خوب باعث جذب خواننده ها می شود تیتر ضعیف باعث می شود که خواننده رغبتی به دنبال کردن مطلب نداشته باشد . دقت کنید تا می تونید از نوشته های کلیشه ای و تکراری دوری کنید چون برای خواننده جذبه ای ندارد .

یکی دیگر از نکات قابل توجه در چاپ تراکت ها ،استفاده از فونت های خوانا و زیبا است منظور اینکه فونت نوشته نباید جوری باشد که خواننده ی تراکت برای خواندن نوشته ها دچار مشکل نشود ونیاز نباشد به زحمت آن را بخواند ،گاهی کارت ویزیت ،بروشور و یا تراکت هایی را مب بینیم که بسیار زیبا طراحی شده اند و تصاویر جالبی هم دارند اما برای خواندن نوشته های آن ها باید دقت زیادی کرد چون فونت خوانا و خوبی ندارند و گاهی خواننده از خواندن آن پشیمان می شود و دنبال مطالعه ی متن آن نمی رود .سعی شود در نوشته های متن ها از فونت های مختلف استفاده نشود .

نکته ی مهمی که باید به آن دقت شود این است که کسی که می خواهد تراکت را طراحی کند و متن آن را بنویسد حتما باید بداند برای چه قشر افرادی باید نوشته اش را تنظیم کند منظور اینکه مخاطبان نوشته و تراکت چه کسانی و از چه قشری هستند مثلا تراکت در مورد قطعات یدکی ماشین هاست که بیشتر تعمیر کاران ماشین با آن سروکار دارند وبرای آن ها باید از استیل و لحن خاصی استفاده کرد ویا برای تبلیغ ترجمه ی نوشته های انگلیسی بیشتر با دانشجویان و مترجم ها در ارتباط است و یا برای محصولات آرایشی بیشتر قشر بانوان هستند که باید متناسب با آن ها کلمات و استایل متن را انتخاب کرد پس خیلی مهم است که بدانید برای چه قشراز مردم تبلیغ می نویسید .

برای دیده شدن و پیروزی بر رقبا باید به دنبال نقاط مثبتی مثل تخفیف ویژه یا تخفیف های روزهای جشن ویا تخفیف های ویژه ی فصل ها باشید؛پس سعی کنید این مطالب را هر چه زیباتر به چشم خواننده بیاورید تا احساس کند که جای خوبی را برای خرید پیدا کرده و تازه آن را به دیگران پیشنهاد کند .تخفیف ها باعث جذب مشتری می شوند و خواننده دقتی خاص به آن ها دارد ؛پس هر چه بیشتر مزیت های محصولات خود را بیان کنید از قبیل جنس و نوع و تخفیفات و غیره….پس کاری کنید که مشتری برای خرید برند شما را انتخاب کند و شکی به دل راه ندهد .

دانلود تراکت با طرح آبی رنگ و اشکال هندسی

دقت کنید که در متن نوشته های تراکت از مفصل گویی و زیاده سخن گفتن به شدت دوری کنید چون حوصله ی خواننده را از خواندن و دنبال کردن سر می برد وخسته کننده می شود پس سعی کنید نوشته های متن کوتاه ،مختصر،رسا و مفید باشد تا خواننده با خواندن دوسه سطر کل مطلب رلا در یابد و تصمیم گیری کند .سعی کنید به هیچ وجه اشکال و غلط املایی ، اشتباهات نگارشی در نوشته و اعدادو شماره تلفن ها پیش نیاید و گرنه ارزش تراکت از بین می رود پس در نوشته ها بخصوص تلفن ها و آدرس و نام برند دقت کنید تا اشتباهی صورت نگیرد .

طراحان تراکت ازفرمت های رنگیCMYK  که دارای رنگ های زرد،مشکی،سرخابی و فیروزه ای استبیشتر استفاده می کنند و استفاده از فرمت هایی چون RGB بیشتر برای مانیتورها و تبلت ها استفاده می شود وبرای چاپ تراکت ها مورد جالبی نیست .

شما باید کارهای چاپی خود را با یکی از فرمت های GPEG،PDF،TIFF ذخیره کنید و برای چاپ بفرستید .بهترین ساختار برای چاپخانه ها و جلوگیری از مشکلات و تغییرات ناخواسته ای که بوجود می آید PDF  می باشد که تغییرات را به حداقل می رساند .

حالا می توانید همه ی مطالب را بخوانید و در صورت نداشتن اشکال در نگارش و نوشتن ها می توانید آن را برای چاپ بفرستید .

منبع : http://www.chapagha.com