13 نکته ی کلیدی در طراحی یک تراکت – نکات طراحی و چاپ

13 نکته ی کلیدی در طراحی یک تراکت – نکات طراحی و چاپ

طراحی یک تراکت

طراحی یک تراکت

امروزه افراد زیادی برای تبلیغ کالا و محصولات و حتی خدمات خود از بروشور ، کاتالوک و کارت ویزیت استفاده می کنند . در اصل کارت ویزیت یا بروشور یک نوع شناسنامه ی از آن کار است چون توضیحاتی مختصر و کامل را در مورد آن محصولات و یا خدمات می دهد .عده ای به صورت دلخواه و بدون داشتن شناختی از این کار برای خود کارت های ساده ای تهیه می کنند که جنس مرغوبی نیز ندارند و به سرعت پاره و خراب می شوند و در ضمن در ساخت و دیزاین آن ها فرد متخصصی شرکت نکرده بنابراین از نوع کارت های دم دستی و ارزان هستند ،اما افراد زیادی هستند که دوست دارند کارتها و بروشورهای کاملا مهندسی شده با دیزاین در خور آن شرکت ویا فروشگاه داشته باشند و برای این کار از کاغذها و نمونه کار های عالی استفاده می کنند و به دنبال افراد متخصص در این کار هستند تا کارتی زیبا و خوش ترکیب و همچنین کار آمد تهیه کنند و برایشان هزینه کردن بیشتر مشکلی ندارد چون می دانند که این خرج کردن در اصل یک نوع سرمایه گذاری است .

7 نکته در طراحی و چاپ کارت ویزیت شخصی مناسب

طراحی یک تراکت

تراکت ها کاغذهای تبلیغاتی می باشند که مجموعه ای از توضیحاتی به همراه تصاویر بوده که شرکت ها و صاحبان  شرکت ها و فروشندگان برای معرفی کالا ها و خدمات خود از آن استفاده می کنند . معمولا تراکت در سایزهای کوچک و و جیبی طراحی می شوند و هزینه ی زیادی ندارند  و در مکان های پربازدید پخش می گردند.

هر چه فردی که می خواهد تراکت ها را طراحی کند فرد کارکشته تر و ماهر تری باشد بهتر می تواند موفق شود و کار بهتری ارائه دهد البته افرادی تازه کار هم هستند که ایده های جالب تازه ای را دارند.اما برای داشتن یک تبلیغ درست باید نکاتی را بدانید که عبارتند از :

1-شناخت مخاطب در طراحی یک تراکت :

اول باید بدانیم که این کارت ویزیت یا تراکت و ..برای چه قشری از جامعه است و با چه کسانی سر و کار داریم مثلا تراکت محصولات آرایشی بهداشتی است که بیشتر طرفتان خانم ها هستند که ممکن است نیمی از تبلیغاتتان را آقایان درک نکنند که مهم نیست مهم این است که مخاطبان خود را جذب می کند ویا مثلا محصولات ورزشی که بیشترپسر ها و آقایان مخاطب آن هستند .

ویژگی های یک کارت ویزیت خوب چه هستند؟

2-سعی شود نوشته های جذابی برای تبلیغ استفاده شود :

مثلا اگر محصول آرایشی است باید روی نکته های اصلی زوم کرد مثال (آیا می خواهید پوستی شداب و بدون چروک داشته باشید ؟آیا می خواهید از شر جوش ها رها شوید و پوستی صاف و شاداب را تجربه کنید ؟)به این صورت با نکات جذاب توجه خواننده را به محصول و مطالب دیگر جذب می کنید .

3-در طراحی یک تراکت سعی کنید ایده های بهتر از دیگران داشته باشید :

مثلا توضیحات و دقت به چیز هایی که بسیار ریز هستند و قابل توجه وهستند و باعث جذب خواننده می شود که شما دقت و تحقیقات زیادی برای محصولتان دارید مثلا (اگر شور ه های ریزی دارید و از آن ها اذیتید و مدام روی شانه های شما سفید می شود و در مهمانی ها از این قضیه رنج می برید و دلتان می خواهد که لباس های مشکی و مجلسی بپوشید اما شوره ها نمی گذارد به پیشنهاد ما فکر کنید چون باچند بار استفاده خودتان به این محصول ایمان می آورید )دقت کنید بیشتر به نکات و مشکلات ریزی که افراد زیاد با دیگران مطرح نمی کنند می پردازد و گویی درد دل شما را می گوید .پس هر چه ریز بین تر باشید از رقبا جلوتر هستید و موفق تر خواهید بود .

4-تیترهایی از بهترین کارهایی که محصول شما انجام می دهد :

مثال این کرم ضد آفتاب پوست شما را نرم و لطیف می کند ،در خودش آبرسان هم دارد و در آن از مواد ضد چروک در برابر اشعه ی آفتاب برای پوستتان دارد ،میتوانید از نوع رنگی آن برای روزانه استفاده کنید تا نیازی به کرم پودر نداشته باشید و ……ویا اگر شرکت خدماتی است مثلا خدماتی برای افراد سالخورده در منزل دارند اینگونه می نویسند (نگران فرد بیمار و سالخورده نباشید ما با بهترین امکانات ایشان را حمام می کنیم اگر دیابت دارند کارمندان ما مرتب قندشان را می گیرند و بر اساس میزان قندشان برای  بیمار شما برنامه ی غذایی تهیه می شود ،نگران تزریقات انسولین بیماران دیابتی نباشید ،بیمارانی که لازم به پوشک دارند و بی اختیاری ادرار دارند توسط کارمند مربوطه مرتب چک  می شوند و تعویض به موقع پوشک بیمار ،دادن به موقع داروهای افرادی که نیاز به دارو دارند و یا فیزیوتراپی خانگی برای افرادی که نقص حرکتی دارند و…….

5- از بهترین کمکی های تبلیغ استفاده از عکس و تصاویر مربوط به آن تبلیغ است :

در هر تراکت یا بروشور باید سعی شود عکسی که به آن خدمات و یا محصولات مرتبط باشد استفاده شود تا بیننده و خواننده ی تبلیغ را به اشتباه نیندازد مثلا یک شرکت تولید یخچال عکس کیک را روی بروشور خود نمی گذارد بلکه تصویر یخچالی را با تزیین های میوه و کیک و غیره می گذارد عکس و تصویر می تواند بهترین تبلیغ باشد چون در ذهن انسا ن ها بیشتر می ماند و جذبه ی بیشتری از یک سری کلمه و جمله دارد چه بسا که عکس زیبای یک تراکت و بروشور نظر افراد را به خواندن آن تبلیغ جلب می کند .

چقدر به طراحی کارت ویزیت شرکت خود اهمیت می دهید ؟!

6-از پر گویی و نوشته های در هم و بر هم دوری کنید

سعی کنید اطلاعات را به صورت در هم و برهم و پراکنده روی کارت نیاورید و بهتر است اطلاعات تراکت و بروشور دسته بندی شده و ساماندهی شده باشد و بهتر است از نوشتن متن های بزرگ و خسته کننده دوری شود و جملات کوتاه و رسا باشند .

7-سعی کنید اطلاعاتی کوتاه و جامع بدهید

در کارت ها و یا بروشورها باید اطلاعات فروشکاه ،شرکت،مغازه و یا هر ساختمانی که محصولاتی برای فروش و یا خدماتی برای ارائه دارند نوشته شود از قبیل آدرس ،تلفن،آدرس اینترنتی ،ایمیل و در مواقعی حتی کروکی مکان است

8-سعی کنید تخفیف ها و پیشنهاد های ویژه به چشم بیایند

مثلا با درشت نویسی و یا رنگی کردن آن ها .چون مشتری جذب این نوشته ها می شود و انگیزه ی بهتری به آن ها می دهد .

امروزه فروشگاه هایی که محصولات تخفیفی دارند بیشتر فروش می کنند مثلااجناس فلان کد و فلان کد تا 30 درصد تخفیف دارند و یا نوشته می شود آف 30 درصد همه ی اجناس .

9-مهمترین قسمت تبلیغ اطلاعاتی جچون شماره تلفن و آدرس است

باید حتما نام فروشگاه و یا شرکت ذکر شود تا در خاطره ها بماند و زبان به زبان بچرخد حتما برای اطلاعات کارت ویزیت و یا بروشورو تراکت ها از افکت  های گرافیکی استفاده کنید

10- تشویق مشتری برای تماس با فروشندگان

عده ای در تبلیغات جوری ظرافت به خرج می دهند و از تکنیک هایی استفاده می کنند که مشتری بلافاصله با آن ها تماس بگیرد و وقت را هدر ندهد مثلا (اگر تا پایان هفته تماس بگیرید از تخفیف ویژه برخوردار می شوید ،ویا تخفیف های ما ویژه ی این 3 روز می باشد بشتابید )

نکته :حتما قبل از چاپ تراکت ،بروشور ویا کارت ویزیت حتما آن را چند بار بخوانید و نوشته ها و اعدادش را چک کنید چون اگر اشتباهی در آن صورت بگیرد دراصل کارت شما ممکن است بی ارزش شود پس در نوشتن آدرس و تلفن و نام شرکت دقت لازم را داشته باشید .

چاپ کارت ویزیت، تراکت و سربرگ ، سرنسخه در میدان کاج

12-اهمیت انتخاب کاغذ چاپ در طراحی یک تراکت

این موضوع بیشتر در کاتالوگ ها و کارت ویزیت ها مهم است که کارت ها از جنس خوب و مقاوم و با رویه ی پلاستیکی باشند تا لبه ی آن ها به سرعت خراب نشود

.13- اهمیت کیفیت چاپ در طراحی یک تراکت

استفاده از کاغذهای روکش گلاسه و لمینت و یا براق کار شما را جذاب تر و شیک تر نشان می دهد

نکته:برای جذاب تر شدن بعضی تراکت ها از تکنیک های تا کردن های چندلایه ای استفاده می شود مثلا دوتا ،سه تا و …. که البته این هم زیبایی خودش را داردپس هر چه در استفاده از رنگ ها و افکت ها و برجسته کردن به جای کلمات استفاده کنید کارت شما زیباتر می شود.