بروشورها متنوع ترین تبلیغات محصولات و خدمات

بروشورها متنوع ترین تبلیغات محصولات و خدمات

بهترین را ه برای فروش و یا ارائه ی خدمات بیشتر به مشتریان تبلیغات است ،گاهی تبلیغات هزینه های زیادی دارد ،امروزه تبلیغات به شکل ها ی گوناگون و متنوع صورت می گیرد که از آن جمله بروشور است .در اصل بروشورها دفترچه و یا کتابچه های کوچک راهنمایی هستند که توضیحات مختصر و مفیدی را از کالا و یا خدمات آن شرکت می دهند .در حال حاضر بیشتر وسایلی که تهیه می کنیم دارای بروشور هستند و توضیحات لازم برای دستگاه و وسیله ی خریداری شده در آن وجود دارد .

بروشورها از لحاظ هزینه نسبت به کاتالوگ ها ارزان تر هستند .نکات مهمی که در یک بروشور باید مد نظر باشد عبارتند از  (طراحی بروشورها ،جنس کاغذ ،تیترها و نوشته های آن ).طراحی بروشورها در جلب نظر افراد نقش بسزایی دارد .هرچه بیشتر در طراحی آن دقت و سلیقه به کار رود نتیجه ی بهتری دارد .فردی که بروشور را می بیند باید طرح و رنگ آن برایش جذبه داشته باشد و او را وادار به خواندن مطلب بکند .حال اگر تیترها به درستی انتخاب شوند تاثیر آن را چند برابر می کنند .در نوشتن متن بروشور نباید از متن های طولانی و خسته کننده استفاده کرد و سعی شود که مطالب کوتاه و مختصر باشند و موضوعات مهم بزرگ نمایی شوند .از مواردی که باید در بروشور بزرگ نمایی شود نام برند و شرکت تولیدی و خدماتی است .

در طراحی بروشور باید به این نکته توجه داشت که نباید طراحی بسیار شلوغ و در هم و بر هم باشد بلکه از طراحی های زیبا و ساده باید استفاده کرد ،البته باید به این موضوع توجه کرد که طراحی ها باید حتما با موضوع کالا و یا خدمات مرتبط باشد تا خواننده با دیدن عکس متوجه شود که دارد در مورد چه کالایی و یا خدماتی مطالعه می کند .مثلا اگر تبلیغات در مورد صندلی ها و میزهای اداری است باید عکسی از یکی از همین موارد روی بروشور باشد تا بیننده با دیدن آن متوجه موضوع شود .

ابعاد بروشورها :

بروشورها را می توان در اندازه ها ی مختلف چاپ کرد و چون هزینه ی زیادی ندارند برای افراد کم در آمد و یا کسانی که می خواهند تبلیغات انبوه داشته باشند مورد مناسبی است .عموما بروشورها در سایزهای A4 وA5 استفاده می شوند چون ضایعات کمتری نسبت به ابعاد دیگر دارد .

نوشته های متن بروشور :

کمی پیش تر به این نکته اشاره شد که متن ها نباید طولانی و خسته کننده با کلمات تکراری باشند ،بلکه بهتر است نوشته هایی مختصر و مفید باشند .اما مورد مهم در نوشتن متن ها این است که باید جمله ها زیبا ،جذاب ،ساده و روان باشند و از نوشتن کلمه های غیر رایج وسخت دوری شود .سعی کنید .باید بدانید که هر چه در نوشتن متن و به کار بردن جمله های زیبا تلاش بیشتری بکنید در تبلیغتان موفق تر خواهید بود .

فونت بروشور ها :

بهتر است فونت بروشور ساده و زیبا باشد و از به کار بردن فونت های ناخوانا و سخت خوان دوری شود به طوری که هر کسی بتواند برند و متن نوشته ها را به درستی بخواند ؛حتی سعی شود نوشته ها به گونه ای باشد که افرادی که چشم ضعیف تری دارند نیز بتوانند آن را مطالعه کنند .

عکس های بروشور ها:

باید به این نکته توجه داشته باشید که عکس مرتبط ،زیبا و با کیفیت به مراتب بیشتر از متن زیبا تاثیر گذار است پس در انتخاب عکس برای بروشورها دقت کنید تا عکسی را انتخاب کنید که جلب مخاطب بیشتری به دنبال داشته باشد .گاهی یک عکس بزرگ با نام شرکت و توضیحاتی چند کلمه ای می تواند تبلیغی عالی باشد .

پرهیز از عکس ها و نوشته های تکراری رقبا :

به هیچ وجه به دنبال نوشتن متن های تکراری ای که قبلا برای رقبا توجه و افتخار آفریده نباشید بلکه به دنبال ایده و طرح و عکسی جدید باشید .

اشکالاتی که در عکس های بروشورها دیده می شود :

بعضی مواقع طراحان تازه کار بعد از وارد کردن عکس به نرم افزار عکس ها را کوچک و بزرگ می کنند و چون از نظر ظاهری تغییری نمی کنند ،تمام کارها ی طراحی به همین صورت انجام می شود مثلا برای بروشورهای چند لتی که عکس های زیاد و متنوع دارند همه ی عکس ها را وارد نرم افزار می کنند ودر آن جا به سادگی آن ها را بزرگ و کوچک می کنند و در آخر سند را بعد از تهیه شدن به همین شکل برای خروجی فیلم به لیتوگرافی ارسال می کنند . نکته ای که در اینجا مطرح است این است که وقتی عکس ها بزرگ تر می شوند رزولیشن یا دقت آن کم می شود چون نقاط از هم دور شده و در نتیجه دقت  تصویرکمتر می شود .ووقتی که دقت و رزولیشن کم شود ،عکس ها بر روی مانیتور قابل تشخیص نیستند مگر اینکه به اندازه های بزرگ دیده شوند.

 شباهت ها وتفاوت هایی که  بین بروشور ها و کاتالوگ ها وجود دارد :

از لحاظ مطلب و صفحه آرایی ،چینش عکس ها ،متن و محتوا در ظاهر تفاوتی بین بروشور و کاتالوگ نیست .اما در بروشور باید سعی شود مطالب مختصر و مفید باشد در صورتی که در کاتالوگ مفصل تر توضیح داده می شود .برای درست کردن بروشور هزینه های کمتری  نسبت به کاتالوگ لازم است .در طراحی بروشورها باید به گرماژتوجه داشت و هرچقدر گرماژکاغذ در بروشور کمتر باشد هزینه ی طراحی و چاپ بروشور کمتر است .در بروشور از عکس های مختصری می توان استفاده کرد اما در کاتالوگ می توان تمام محصولات را با توضیحات کامل آورد .

نکات طلایی در مورد طراحی بروشور تبلیغاتی

طراحی بروشورهای چند لتی :

یکی از پرطرفدارترین بروشور ها ،بروشورهای چند لتی هستند چون در این بروشورها میتوان تبلیغات را دسته بندی و طبقه بندی کرد و برای آن ها از طراحی ها ی مبتکرانه و خلاقانه استفاده کرد .

تعداد لت های بروشورها به چه چیزهایی بستگی دارد :

در اصل تعداد لت ها ی بیشتر برای عکس ها و متن نوشته های بیشتر به کار می رود . امروزه انواع دولتی و سه لتی طرفداران زیادی دارند اما انواع پنج لتی و شش لتی نیز در بازار وجود دارد که عده ای از آن ها استفاده می کنند .

کاغذ مخصوص بروشورها :

درست است که می گوییم برای بروشورها لازم نیست هزینه های زیادی کرد اما جنس کاغذ بروشور باید جوری باشد که بتوان روی آن عکس و تصویر و نوشته چاپ کرد .

چند نکته ی مهم در چاپ بروشورها :

  • در چاپ چهار رنگ CMYK- هر چه کیفیت کاغذ بالاتر باشد نمونه یی کارها با کیفیت تر و جذاب تر می شوند برای همین کاغذهای گلاسه با توجه به قابلیت پذیرش چاپ با lpi  بالاتر و با درخشندگی بیشتر ،برای کار چهار رنگ مناسب هستند . هرچه گرماژ کاغذ های گلاسه بالاتر باشد باعث می شود که مرکب کمتری به داخل کاغذ نفوذ کند و کار زیباتر در می آید .
  • رنگ های اسپت نیز بر روی کاغذ گلاسه زیباتر نشان داده می شوند .
  • رنگ های متالیک :چاپ کردن رنگ های متالیک و پیگمنت فلزی روی کاغذ تحریر زیبایی ای ندارد .مثلا چاپ رنگ صدفی و یا نقره ای روی کاغذ تحریر شبیه به خاکستری نمایش داده می شود و زیبایی ای ندارد .
  • پوششuv در گرماژ بالا و روی کاغذ های گلاسه امکان پذیر است .کاغذ و مقوا از جنس تحریر مایع UV را در خود می کشد و کار چاپ را خراب می کند .

بهترین و مرغوب ترین کاغذها از جنس پنبه و کتان هستند و در جه دوم کاغذها جنس کاغذ های هستند که از چوب ساخته شده اند  و درجه سوم آن ها کاغذهایی هستند که از نیشکر تهیه می شوند .

کاغذ پشت و رو دارد که روی آن صیقلی تر است وبرای همین روی کاغذ برای چاپ بروشور مناسب است .برای چاپ های نفیس و گران قیمت بهتر است از کاغذ های گلاسه از نوع براق و یا مات استفاده کرد .لازم به ذکر است که بگوییم اگر در چاپ می خواهیم از رنگ های بیشتری استفاده کنیم باید از کاغذ های گلاسه با گرماژبالاتر به کار ببریم تا کارطراحی و چاپ بهتر و زیباتر انجام شود .اگرقصد برجسته سازی در چاپ دارید باید به دقت گرماژکاغذ گلاسه را انتخاب کنید .

دقت داشته باشید که برای برش دادن کادرها از گرماژدرست  و متناسب با کاغذ خود استفاده کنید .

البته اگر شما می خواهید بروشوری را برای فروشگاه ،رستوران،شرکت و یا هر موضوع دیگری ،

چاپ کنید فقط لازم است نام شرکت ،آدرس،شماره تلفن ها ،و مختصری توضیح در مورد محصولات و یا خدما تتان را در اختیار طراحان قرار دهید و به او بگویید که چه انتظاری از بروشور و طرح هایش دارید و دیگر نگران هیچ چیز نباشید مطمئنا اگر کار را به طراح ماهری بدهید نمونه ای آماده کرده و برای شما می فرستد اگر انتخابتان شد برای چاپ انبوه فرستاده می شود .

منبع : tarhegandom.com